Kezdőlapra









Google PageRank


Komplett gépsorok


Látogasd meg Facebook oldalamat!


Főbb szakmai témakörök:          Hasznos információk:
Alapelvek Diéta Zsírégetés Izomfejlesztés          Étrend Kocogás Súlyzózás Stretching - Nyújtás
Fehérje Zsír Szénhidrát Vércukor Kalória

Keresés a honlapomon

Keresés az Interneten ilyen témaban

Fehérjék:


Fehérjék jelentősége

Testünk nagy része, főleg az izomzatunk olyan fehérjékből (aminosavakból) épül fel, amelyeket önmaga előállítani nem tud. Zsírmentes testtömegünk minden kilogrammjára számítva legalább 1 grammot be kell vinnünk naponta, még a legszigorúbb diéta idején is, hogy a túlzott izomvesztést megakadályozzuk.


Mivel szervezetünkben nincsenek fehérje raktárak, ezért az izomzat megtartása érdekében naponta többször kell fehérjét tartalmazó ételeket fogyasztanunk. A tápanyagtáblázatban megnézhetjük, melyik élelmiszerfajta mennyi fehérjét tartalmaz.


Fehérje források

Húsok

A zsíros húsokból (sertéshúsok, hízott baromfi, faggyús marha, birka, kolbászfélék, vörös áruk) ne vásároljunk magunknak, éppen elég, ha néha vendégségben rákényszerülünk a fogyasztásukra. A sovány húsok, amelyeket érdemes megvennünk, a következők: csirke, pulyka, marha (bélszín, lapocka, fehérpecsenye), vadhúsok (szarvas, vaddisznó, nyúl, fácán), belsőségek (tüdő, máj, zúza, szív), "herkentyűk" (kagyló, csiga, békacomb), halak többsége (kivétel hering, lazac). Ez utóbbiak sok hasznos olajat tartalmaznak, viszont emiatt kalóriatartalmuk is elég magas, tehát csak keveset fogyasszunk belőlük. A felvágottak közül a sovány (csirke, pulyka, gép-) sonka-felvágottak megfelelőek. Felejtsük el a parizert, disznósajtot és egyéb bizonytalan eredetű "vegyes-felvágottakat", csakúgy, mint a húsipar melléktermékeit jelentő virsliket, kolbászokat, hús- és májkrémeket.


Tejtermékek (túró, sajt)

A tej fehérjetartalma - a közhiedelemmel ellentétben - nem túl magas, mindössze 3,5%. Ennek megfelelően a kefireket, joghurtokat sem tekinthetjük fehérjeforrásnak. A túró fehérjetartalma magasabb, 15-17% körüli, a sajtoké még magasabb, 25-30%, ami eléri, sőt meghaladja a húsfélékét. Ugyanakkor mind sajtból, mind túróból törekedjünk soványat vásárolni, mivel a tejzsír nem ideális, kevés benne a telítetlen zsírsav. A túróra ráírják melyik a sovány, de a sajtokon sokszor azt tüntetik fel, hogy hány % zsír van a szárazanyagban, ami a teljes tömegnek kb. a fele. Ílymódon az 50-60 %-osak zsírosnak, a 30% alattiak soványnak mondhatók.


Tojás

Egy darab - átlagosan 40g-os - tojás 5g zsírt 5,5g fehérjét tartalmaz, ami 100g-ra vonatkoztatva 12-13%-ot jelent. Érdekes ugyanakkor, hogy az 5g zsír mind a sárgájában található, 2,5g fehérjével együtt, míg a tojás fehérjében 3g fehérje van zsír nélkül. Mivel a tojásfehérje biológiai értéke rendkívül magas, sok sportoló készíti úgy a rántottáját, hogy csak a fehérjét süti meg, esetleg egy egész tojást tesz az íze miatt 6 tojás fehérjéhez.


Hüvelyesek

A lencse, bab, sárgaborsó és hasonló száraz hüvelyesek a húsokhoz hasonló nagyságrendben (20-25%) tartalmaznak fehérjét, ugyanakkor nem tartalmaznak minden esszenciális aminosavat (kivéve a szója, aminek az elkészítése is más). A hüvelyesek nagyon hasznos részei étrendünknek, de figyelembe kell venni magas szénhidrát tartalmukat (50%!) is. Ezek a beltartalmi értékek a száraz súlyra vonatkoznak, tehát a főzés során csökkennek a vízfelvétel miatt, de arányuk természetesen nem változik. Javasolható, hogy a hüvelyesekből készült ételhez további szénhidrátot már ne adjunk, vagy ha mégis (pl. lencsés rizs) akkor kisebb adagokat fogyasszunk belőle.


Az egyes élelmiszerek fehérje tartalmát megtekintheted a részletes tápanyagtáblázatban!


Vissza az elejére...





Szeretnél több információt?


Lájkold Facebook oldalamat:


Lájkolj!


Iratkozz fel értesítő leveleimre:


Iratkozz fel!




Szeretnél korszerűbben étkezni?

Nem félsz egy kis testmozgástól?

Az izmaidat is erősítenéd?


Itt megtudhatod tested átalakításának minden titkát!



Tévhitek a fehérjékről:


Tejet inni???

A tej nem fehérjeforrás! Fehérje tartalma mindössze 3,5%. Ráadásul a tehéntej az emberi szervezet számára nehezen emészthető. Bevonja a gyomorfalat, és akadályozza más élelmiszerek emésztését. A TV reklámokban gyakran propagálják, mint jó kálcium forrást. Én még egy összehasonlító vizsgálatot nem láttam, amely egyértelműen bizonyította volna, hogy a tej az ideális kálcium forrás a szervezet számára. Tudjuk, hogy kálcium számos más élelmiszerben is van.


Más tejtermékek (sajt, túró) ugyanúgy tartalmazzák a tejben lévő kálciumot, sőt ezt nagyobb koncentrációban teszik, hasonlóan, mint a fehérjét. Inkább tehát ezeket az ételeket fogyasszuk. A tejet italként inni pedig egyáltalán nem érdemes. Nem fogja oltani a szomjunkat, hanem csak megzavarja az emésztésünket.


Egyébként, ha a tejet nem fehérjeforrásként, hanem az egészségességébe vetett hitünk miatt mindenáron fogyasztani akarjuk, akkor már inkább joghurt vagy kefír formájában tegyük. Nézzük csak meg a makronutriens összetételüket, fehérje és zsír tartalmuk ugyanakkora, és a szénhidrát is, ha nem cukrozott a termék. Ugyanakkor ezek "elő vannak emésztve" az emberi szervezet számára. Nyugodtan kívánhatok hozzájuk jó étvágyat!



Tartalom:

- Tejet inni???

- Miért foglalkozom a tévhitekkel?


Miért foglalkozom a tévhitekkel?

Honlapomon szeretnék tevőlegesen közreműködni a káros tévhitek felszámolása érdekében. Éppen ezért az egyes menüpontokban az adott témakörhöz tartozó tévhiteket dolgozom fel.

Vissza az elejére...



Ha további információkra van szükséged, vagy kérdéseid lennének, keress meg e-mail-ben, vagy keress meg Facebook oldalamon !




Mai dátum:


Érdekel a golf?


Hahn Golf Academia & Club


Miért maradnál ki?


Biomasszát hasznosítana?


Laguna Logistika - komplett gépsorok


Még nem állt össze a gépsora?!



PARTNERSÉGI AJÁNLATOK:


Linkcsere


Bannercsere



Partnereim:

Hahn Árpád profi golfoktató és versenyző


Fővárosi Kórusokért Alapítvány


Pordi Könyvelőiroda Kft.


Koliad Könyvelőiroda


Dr. Kozma Zsolt ügyvéd



Blogom a golf tanulásról:


golftanulo.blog.hu


Öcsém blogja a golf oktatásról:


golfoktato.blog.hu



Egy kis tőzsdézés





Az oldalt készítette: Hahn Csaba